De eerste dagen - Reisverslag uit Arad, Roemenië van Jeugd Brug - WaarBenJij.nu De eerste dagen - Reisverslag uit Arad, Roemenië van Jeugd Brug - WaarBenJij.nu

De eerste dagen

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Jeugd

22 Oktober 2013 | Roemenië, Arad

Op vrijdag 18 oktober was het dan eindelijk zover, in de bus naar Roemenië! Na afscheid te hebben genomen van de mensen thuis, vertrokken we dan. In de bus was het erg gezellig, er is genoeg gelachen en de sfeer zat er al direct goed in. Na enkele tussenstops en een mooie reis van 21,5 uur die goed verliep kwamen we op zaterdag aan in Minis. Eerst de bus uitpakken en je eigen plekje op de slaapkamer inrichten, daarna was het genieten van de eerste lekkere maaltijd in Roemenië! Een lekker bord spaghetti, gevolgd door een heerlijk toetje van bladerdeeg en room met kersen. Na het eten was er tijd om even te relaxen en daarna gingen we lekker slapen.

Zondag konden we lekker uitslapen, om half negen aan het ontbijt. Daarna konden we onszelf nog wat verder opfrissen, om om tien uur in de kerk te zitten voor een Roemeense kerkdienst. Na eerst God te hebben aanbeden door Roemeense en Engelse liederen te zingen, was er een moment om iedereen te begroeten en te bemoedigen, wat was dat speciaal! Iedereen liep door elkaar om te kletsen en anderen te begroeten en te zegenen! Na een mooie preek van Arwi, vertaald door Pieter's zoon Ruben, werd er nog een lied gezongen, waarna de dienst weer over was en was het tijd voor de lunch.
's Middags was het tijd voor een wandeling. Met de bus reden we naar een van de bergen, een klein stuk buiten het dorp. Via een steile klim kwamen we bij een ruïne terecht. Een aantal waaghalzen beklommen ook de ruïne zelf! Toen we bij de ruïne waren uitgekeken, ging de wandeling verder over de bergrug, wat een heel avontuur was. Na een afdaling vol bosjes, afgronden en glibberige paadjes, kwamen we bij een riviertje, waarin een paar jongens een bad namen. Het bleek alleen wel te gaan om een open riool...
Om half zes waren we weer op het terrein en vlak daarna was het alweer tijd voor het diner, patat met gehaktballen en doperwten en als toetje een appel of een tros druiven.
Na het eten gingen we naar het kerkgebouw voor een spel. Ieder moest op een klein briefje iets schrijven waaraan anderen hem of haar zouden kunnen herkennen. Deze briefjes werden in roze en blauwe ballonnen gestopt en wij werden in een roze en een blauw team verdeeld. Het was de bedoeling om de ballon over de lijn van jouw team te krijgen en kapot te maken. Daarna moest er geraden worden bij wie het briefje in de ballon hoorde. Het roze team moest raden bij wie het briefje uit de blauwe ballon hoorde en andersom. Uiteindelijk eindigde het met gelijk spel. Daarna werd er weinig meer gedaan en even later gingen we richting bed.

Op maandag werden we om acht uur aan tafel verwacht. Na het ontbijt was het tijd voor quality time. In die tijd werden we in zeven groepen verdeeld en in elke groep gingen we een cartoon bespreken aan de hand van Bijbelteksten.
Om tien uur was het dan tijd om te gaan werken. Er werd geschuurd, gezaagd, gesnoeid, gelakt, getuinierd, hout gehakt en een afdak gebouwd. Tussendoor was er nog even tijd voor een lunch en om vijf uur was alles klaar. Alles ging daarmee veel sneller dan verwacht!
Daarna was het weer tijd voor een welverdiend diner, pasta met ham en kaas en weer zo'n heerlijk bladerdeeg toetje toe.
's Avonds was er nog tijd voor een leuk spelletje Weerwolven, waarbij de weerwolven allebei de potjes hebben gewonnen. Het spel is onschuldiger dan de naam doet vermoeden, maar de deelnemers waren wel lekker fanatiek. Na het spelletje was het alweer tijd om richting de slaapkamers te vertrekken.

Vandaag zal er weer hard gewerkt worden en vanmiddag is het tijd voor de kindermiddag, waarbij Daniël de schoenendozen zal uitdelen.

We zullen proberen om jullie elke ochtend wat nieuws te vertellen.

Groetjes uit Roemenië!

• 22 Oktober 2013 - 10:12

Ingrid:

Wat een goede berichten!!! Fijn om zo even om een "hoekje" te kunnen kijken. Wat is het toch een geweldige kans voor jong en oud om op deze manier iets te kunnen betekenen voor de allerarmsten. God zal jullie er rijkelijk voor belonen.
    Fijn ook (voor Iris) dat het eten goed is....;)
    Geniet van elkaar en van deze ervaring!!!! Veel liefs, Ingrid

• 22 Oktober 2013 - 10:13

Astrid:

Leuk omvan jullie te horen. Goed om te horen dat jullie het leuk hebben met elkaar. Natuurlijk ben ik ook wel erg benieuwd naar een paar foto's!!!
    Gezellige dag vandaag en succes met de kindermiddag!

Groetjes, Astrid

• 22 Oktober 2013 - 11:27

Albert En Ria:

Geweldig om te horen en te zien hoe jullie bezig zijn! Alleen dat open rioolwater en die enge richeltjes.....:-)
    Heel veel plezier met elkaar en Gods zegen toegewenst!

• 22 Oktober 2013 - 12:28

Suus:

Toen ik het las over een bad in een riviertje...wat een open riool bleek te zijn.....vermoedde ik al dat daar waarschijnlijk Bas bij zou zitten.
    En jaaaaaa hoor ....ik had gelijk !!!
    Gaaf hoor dat jullie het goed met elkaar hebben.....
    Ik kijk alweer uit naar een volgend verslag van jullie!!
    Tot de volgende keer

groetjes en God's Zegen toegewenst!!!

Suzanne

• 22 Oktober 2013 - 16:59

Inge:

Hallo Kanjers,

Fijn dat jullie het zo goed hebben met elkaar! Geniet ervan, van elkaar, van wat jullie uit mogen delen en wat je ontvangt!
    En dat open riool.....gewoon een uurtje op de wind staan en aan de rest van de groep wasknijpers uitdelen......

Groetjes Inge

• 22 Oktober 2013 - 17:48

Joost:

Mooi verhaal geschreven Sanne. Ook leuke foto's
    Leuk om zo op de hoogte te blijven. Ben benieuwd naar het vervolg.

• 22 Oktober 2013 - 19:27

Mees Van Leeuwen:

Hallo Anco, Thomas en David,
    Harstikke goed wat jullie in Roemenië aan het doen zijn. Geniet ervan ,geniet van datgene wat jullie kunnen doen voor jullie medemens in Roemenië
    Ik ben trots op jullie !

Jullie broer en oom
    Mees

• 22 Oktober 2013 - 22:59

Ellen:

Super om jullie verslag te lezen en de foto's te zien! Ik wens jullie morgen weer een mooie dag!
    Liefs van Ellen en Noa

• 22 Oktober 2013 - 23:38

Berthold En Petra En De Rest...:

hé kanjers. wat gaaf om de foto,s te zien en jullie verhalen te lezen! We willen jullie daar nog een goede tijd toewensen! We kijken uit naar jullie foto.s en verhalen!!!
    Lieve groetjes van ons!!! :)

• 23 Oktober 2013 - 09:16

Gijs En Karlijn:

lieve papa , gaat alles goed?
    Goed dat je mee helpt.
    Ik mis je.
    I love you

Groetjes Gijs xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Wij gaan lekker bij oma Stam eten.
    Nog 3 nachtjes en dan ben je weer lekker thuis.