De keigave kindermiddag - Reisverslag uit Arad, Roemenië van Jeugd Brug - WaarBenJij.nu De keigave kindermiddag - Reisverslag uit Arad, Roemenië van Jeugd Brug - WaarBenJij.nu

De keigave kindermiddag

Door: Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Jeugd

23 Oktober 2013 | Roemenië, Arad

En daar zit je dan. Aan de keukentafel van Pieter en Petra. Woensdag ochtend, we zijn al weer over de helft. Net een nacht achter de rug gehad waarin we niet door muggen werden geterroriseerd. Dinsdag ochtend hebben we eens een telling gehouden van het aantal muggen. Op allebei de jongens kamers zaten over de dertig muggen. Op de vrouwen kamer waren ze op de vingers van een hand te tellen. Houdt dat in dat de vrouwen zich beter verzorgen? Of hebben we gewoon een groep met lekker mannen bij ons? Ikzelf denk het eerste...

Maar goed, dinsdag ochtend. Om 8:00 uur zat iedereen weer aan de ontbijttafels. Steeds iets minder fris en fruitig dan de dagen ervoor. Na een goed ontbijt en een mooie qualitytime gingen we weer aan het werk. En er is weer een hoop gedaan. Het kerkgebouw is voor een tweede keer geschilderd, er is weer een heleboel hout weggehakt en gezaagd, dit hout is vervolgens met behulp van een menselijke ketting in het houthok gelegd wat de dag ervoor van een afdak was voorzien en de boom van Pieter en Petra is weer goed onderhanden genomen. En in het kader van de actie: Ambtenaar in actie hebben we Anco aan het werk gezet bij het hout. We gaan er foto's van bij dit bericht plaatsen, omdat u het anders misschien niet zou geloven. Nog steeds gaan de klussen allemaal veel sneller dan we van tevoren hadden geplant, maar gelukkig is er nog een hoop te doen.

Om half een stond de lunch al weer klaar en toen kon het beginnen... De kindermiddag! Eerst werd de kerkzaal omgebouwd, versiert en ingericht om al de kids te kunnen ontvangen. En om drie uur was het dan zover. Een groep van ongeveer 50 enthousiaste, hollende, springende, gillende apen kwam voor 2 uur de kerkzaal overnemen. En wat was dat gaaf zeg! Ik heb het voorrecht dit al weer voor de derde keer mee te mogen maken. Maar iedere keer blijft het gaaf. Kinderen die je ziet stralen als je: samen een bal overgooit, hun gezicht voorziet van schminkt, de nagels lakt bij de meiden, ze een ballonbeest geeft, voorziet van een snoepketting of bekertje popcorn, met ze gaat koekhappen, samen een armbandje maakt of gewoon lekker met ze gaat krijten. Dat zijn momenten dat zelfs de stoerste mannen in ons midden hun kinderlijke kanten weer naar boven halen. En bij deze een klein berichtje speciaal voor de kinderwerk leidsters van de Brug: We hebben een paar nieuwe kinderwerkers ontdekt!

Maar hiermee was het feest nog niet afgelopen. Rond een uur of half vijf werden alle kinderen bij elkaar geroepen en het lukte de Roemeense kinderleidster om ze zowaar even stil te krijgen. Toen mocht Daniël naar voren komen. Dit was hét moment waarvoor hij naar Roemenië was komen overvliegen. Nadat Pieter de kinderen had verteld dat Daniël het voorbeeld was van Jezus volgen en omkijken naar de armen, Daniël officieel door de burgemeester bedankt werd voor zijn inzet, was het eindelijk tijd om de schoenendozen uit te delen. Normaal gesproken lever je een schoenendoos in en zie je niet live wat het met die kinderen doet, maar als je er bij mag zijn en er vliegen kinderen om je nek omdat ze zo intens dankbaar zijn dat ze een tandenborstel hebben gekregen, dan kan niet iedereen het meer droog houden. Voor mij was de kindermiddag altijd al een hoogtepunt van de reis, maar dit jaar zeker. Was was dit gaaf zeg!

Om vijf uur stond onze bus al weer klaar om alle kids weer naar huis te brengen. We werden grondig geknuffeld en gekust door de kinderen en voor sommigen viel het afscheid zwaar, zowel voor de Roemeense kinderen als voor de Nederlandse jeugd. Toen de bus was vertrokken was het tijd om alle bende op te ruimen, lekker te gaan eten en in de avond onder het genot van een spelletje, frisje en chippie uit te rusten van een onwijs drukke, maar keigave kindermiddag!

Vanochtend zijn we weer druk bezig met de klussen, vanmiddag gaan we lekker met de groep chillen bij het meer en vanavond hebben we nog een Roemeense dienst.

Daarnaast willen we jullie thuis bedanken voor het meeleven. De reisverslagen worden veel gelezen en veel mensen hebben zich aangemeld voor de mailinglijst. Heel gaaf voor ons ook om te zien dat jullie thuis zo met ons meeleven. Vanmiddag zal ik tijdens de lunch alle groeten die jullie hebben achtergelaten in de reacties overbrengen en ik verheug me nu al weer op de komende reacties. Onwijs bedankt!

Groetjes vanuit het zonnige en warme Roemenië!

• 23 Oktober 2013 - 10:21

Laurien:

Hee allemaal!
    Super gaaf om dit te lezen! en zo cool dat die kinderen zo kunnen genieten van een mooi gevulde schoenendoos:) Geniet nog lekker van de komende dagen en van elkaar! (en ik ben blij als jullie weer terug zijn, want het is maar saai hier:P)
    XXX Laurien

• 23 Oktober 2013 - 10:46

Inge:

Hallo allemaal,

Wat fijn dat jullie het zo goed hebben! En heerlijk om de verslagen te lezen, ik zat er vanmorgen al weer helemaal "startklaar" voor!
    Wat een kei is die Daniel, en wat geweldig dat hij en jullie van die vreugdevolle snoetjes konden genieten.

Controleren jullie het water deze keer voor je er vanmiddag induikt????

Lieve groetjes, speciaal aan Ruud,
    Inge

• 23 Oktober 2013 - 11:32

Jeene Van Der Hoef:

Mooi, die goede berichten. Ik lees wat over een mailinglist, hoe komen we daar voor de laatste loodjes alsnog op?
    God bless, Jeene van der Hoef

• 23 Oktober 2013 - 11:49

Gerda O.:

Lieve mensen,

Wat heerlijk om jullie reisverslagen te lezen! Heel fijn dat jullie zo'n goede tijd met elkaar hebben: blijven genieten de laatste dagen!! Super dat de kindermiddag zo geslaagd was, écht top. Wat zijn jullie toch kanjers.
    Ik wens jullie nog hele fijne dagen met elkaar en de Roemenen toe (en wat een heerlijk weer hebben jullie).

Liefs, Gerda

PS Zijn jullie nog een beetje aardig tegen Anco?? haha ;-)

• 23 Oktober 2013 - 17:15

Suus:

Bijzonder hoor wat jullie allemaal meemaken !!!
    Heel leuk om te lezen wat er allemaal gebeurt bij jullie.
    Wat een ervaring zal dit zijn voor allen....

Veel succes nog en God's Rijke Zegen toegewenst....

groetjes Suzanne

ps. groetjes aan Bas van ons 3-en !!!!!

• 23 Oktober 2013 - 18:52

Channah Verkerk:

Hallo allemaal,
    Het is supergaaf om dit te mogen lezen
    en ben erg blij voor mijn neef dat hij de schoenendozen zelf heeft mogen uitdelen.
    Jullie hebben wel lekker weer in Roemenie.
    Het lijkt me heel gaaf om die kinderen te mogen zien stralen op de kindermiddag.

Ik hoop over 4 jaar ook mee te kunnen naar Roemenie

Groetjes,
    Channah Verkerk.

PS. zeg even tegen mijn grote zus, Kim dat ik van haar hou!

• 23 Oktober 2013 - 19:02

Hannie Van Der Hoef:

He mensen wat gaaf om te lezen hoe jullie het maken daar in Roemenie onder Gods zegen en leiding. Ik bid jullie nog een hele fijne en gezegende tijd toe en Sergei ik zie uit naar zaterdag en je verhalen. Groetjes, Hannie.

• 23 Oktober 2013 - 20:14

Ineke:

Hey allemaal, wat leuk om jullie belevenissen te lezen! Wat heerlijk dat jullie het zo gezellig hebben en zo veel werk kunnen verzetten. Het moet wel heel gaaf zijn om zoveel blije kinderen mee te maken op de kindermiddag. Wat ontzettend gaaf dat de schoenendozen zo goed terecht zijn gekomen en wat te gek dat Daniël zelf, na al zijn inzet, de blije gezichten kon zien. Veel plezier nog!!
    groetjes van Ineke

• 23 Oktober 2013 - 20:39

Henri Verkerk:

Wat zijn jullie geweldig goed bezig!!!
    Nog veel zegen en plezier gewenst de laatste dagen!!
    Groetjes,
    Henri

• 23 Oktober 2013 - 21:15

Rik:

Hallo allemaal, leuke verslagen en aan de foto's zie je wel dat het gezellig is en er hard wordt gewerkt.
    Fijn dat het lekker weer is zodat jullie veel kunnen doen. Gezellige tijd nog met elkaar.
    Groetjes Rik & Anjo.

• 23 Oktober 2013 - 22:22

Fred En Janneke Van 't Wout:

Lieve Roemeniegangers,

Wat een mooie verhalen allemaal. Wat verzetten jullie veel werk zeg! Petje af...
    We vinden het mooi om te lezen hoe blij de kinderen met de schoenendozen zijn.
    Wat schitterend voor Daniel dat hij deze reacties zelf mocht mee maken. Echt gaaf om de mooie kindermiddag hiermee af te sluiten.
    De drie musketiers waagden zich in het kuurwater van "O pen del riolo!" Nou dat kan ook niet iedereen zeggen.
    We hopen dat jullie allemaal nog mooie dagen en veel fijne momenten zullen hebben!
    Waarbenjijnu...blijft voorlopig voor ons favoriet, dus kom maar op met foto's en verhalen.

Liefs voor allen, en een dikke hug voor Wessel!
    Fred, Janneke en Marijn

• 23 Oktober 2013 - 22:31

Familie De Baat:

Wat leuk om te lezen zeg!
    Geniet van jullie laatste dagen.
    Groeten uit Nieuwkoop John Conny en Merel de Baat.

• 23 Oktober 2013 - 22:40

Albert En Ria:

Wat zijn jullie actief! En wat mooi om al die blije kinderen te zien! Anneloes, toppie, zo hard aan het werk op het dak! Dikke knuffels van Albert en Ria, opa en oma, ome Daan en tante Christa.

• 23 Oktober 2013 - 23:01

Jan En Donja Kooman:

Hallo kanjers,

Wij zijn vanavond om ca. 19.00 uur met Daniël thuisgekomen. We hebben een prima reis gehad.
    Wij hebben gauw de foto's gedownload op de computer en we zitten nog na te genieten van al die prachtige dagen in Minis.
    We missen wel het geweldige weer daar. Bij aankomst in Eindhoven regende het.
    Dit alles zal ons nog lang bijblijven.
    Heel veel mooie dagen en een goede terugreis toegewenst.

m.vr.gr.
    Jan en Donja.

• 23 Oktober 2013 - 23:37

Berthold En Petra :

Super super super.. gaaf om dit weer te lezen. Wat een ervaring om zo iets te mogen doen. En dan ook te zien en te ervaren wat het met in dit geval kinderen doet! Echte bikkels zijn jullie stuk voor stuk. ga zo door!!
    He lieve Mieke dikke knuf voor jou van ons !!! WE LOVE YOU!
    en ...........ook een knuffeltje voor de rest natuurlijk :)