Chillen aan de plas - Reisverslag uit Arad, Roemenië van Jeugd Brug - WaarBenJij.nu Chillen aan de plas - Reisverslag uit Arad, Roemenië van Jeugd Brug - WaarBenJij.nu

Chillen aan de plas

Door: Sergei en Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Jeugd

24 Oktober 2013 | Roemenië, Arad

Donderdagochtend, 2 man sterk. Zit je aan de keukentafel van Pieter en Petra. Maar wat moet je dan vertellen? In één dag is er zoveel gebeurt, mooie dingen beleefd en goede gesprekken gehad. Laten we bij het begin beginnen.

Zoals gewoonlijk begonnen we met een stukje quality time. In de ochtend is er weer veel gewerkt. Voor het eerst mocht er een groep de hort op om aan een paar Roemeense huisjes te klussen. Jonathan vertelde ons dat het huis waarin hij mocht klussen een nieuw plafond nodig had, als de meneer die er woonde zijn deur dicht deed of probeerde te slapen vielen er namelijk stukken gipsplaat naar beneden. Ook de muur aan de zijkant van het huis had enige ondersteuning nodig. Bizar hoe sommige mensen wonen, de foto's spreken boekdelen. Maar ook bij en aan het kerkgebouw is weer het nodig werk verzet. Hout gehakt, kindertoestellen geschilderd en een heuse trampoline in elkaar gezet. Daarnaast gingen de takken, zoals een echte Roemeen dat doet, op een zelfgemaakte brandstapel.

Na een stevige lunch had een groot gedeelte van de groep heerlijk een middag vrij en besloten we richting het meer te gaan (hier is het namelijk wel 26 graden). Na een flink eind lopen kwamen we bij een prachtige groot mee aan en besloten een paar waaghalzen het koude water te trotseren. De rest van ons heeft heerlijk bij kunnen bruinen in de zon. De aanwezige visser en windsurfer hebben nog kunnen "genieten" van echte Hollandse kruidnoten, maar aan de gezichten gezien te hebben, vonden zit dit niet echt lekker. De windsurfer is na zijn kruidnoot op zijn board gestapt en hebben we helaas niet meer terug gezien. Misschien omdat hij wist dat we Hollanders waren en hij bang was dat hij voor de kruidnoten moest betalen. Ook hebben de onder ons aanwezige pyromane nog een kampvuurtje weten te creëren zodat de rest kon genieten van heerlijke marshmallows.

Na een heerlijke Roemeense rijstprut (waar we de naam van zijn vergeten) en een curryworst, zijn we ons gaan voorbereiden voor de avond bijeenkomst met de Roemeense gemeenschap. Een avond die gevuld was met het zingen van aanbiddingsliederen, het opvoeren van een dramastuk dat aangevuld werd door een halfuur durende uitleg van Pieter ( wat overigens erg mooi was ) en een aantal van onze jeugd die hun ervaringen en gevoelens mochten delen over de afgelopen tijd. Toen de dienst was afgelopen was er nog tijd voor fris en een spelletje en was het alweer tijd om te gaan slapen.

Vandaag beginnen we aan onze laatste echte werkdag. De nodige klussen worden afgerond en morgen is het alweer tijd om te beginnen aan de terugreis. De vraag is of we morgen tijdens het opruimen nog tijd hebben om een update te geven. Voor nu weer aan de slag en zoals ze in Roemenië zeggen: "la revedere".

• 24 Oktober 2013 - 11:56

Inge:

Hallo Roemenie,

Bedankt weer voor het verslag en de foto's. Die van Anco is wel erg donker uitgevallen. Iets mis gegaan met de belichting zeker, er hangt een hele vieze bruine waas overheen............

Geniet nog vandaag, en voor morgen en overmorgen een heel goede veilige reis. Tot zaterdag!!

Inge

• 24 Oktober 2013 - 12:41

Suus:

Super !!!!
    prachtig verslag en mooie foto's !!
    Wij wensen jullie vanuit Nieuwkoop nog een hele goede tijd met elkaar...
    En we bidden voor een veilige terugreis...
    We kijken er naar uit om jullie weer te zien !!!

liefs Suzanne , Gijsbert en Eva

• 24 Oktober 2013 - 13:32

Albert En Ria:

Leuk om jullie verslag weer te lezen. Heel veel plezier nog met elkaar! Groetjes, Albert, Ria, Michelle en Bart.

• 24 Oktober 2013 - 17:52

Donja:

Hallo Roemeniërs,

Ik heb weer genoten van jullie verslag en het plezier spat er van af.
    Geniet nog maar lekker en ik wens jullie een goede thuisreis.
    Ben benieuwd naar de film en de foto's.

Groetjes
    Donja

• 24 Oktober 2013 - 19:09

Fam Van't Wout:

Hoi lieve stoere bruggenbouwers,

Het ziet er erg leuk uit allemaal. Wat treffen jullie het met het weer zeg.
    Kruidnoten eten met 26 graden is misschien wel een beetje vreemd maar wel lekker toch?
    We hopen dat jullie nog een hele fijne tijd hebben samen en een goede reis terug.
    SHALOM!!

Groeten, Fred, Janneke, Abe, Miranda en Marijn.

• 24 Oktober 2013 - 19:53

Rik:

Hallo allemaal. Wel koud het water zeker? Daarna weer lekker opwarmen in het zonnetje.
    Wat kruidnootjes erby. Jammer dat de visser en de surfer ze niet lusten zeker? Gezellige tyd nog met elkaar en een goede thuiskomst. Gr Rik & Anjo & oma m.

• 24 Oktober 2013 - 23:12

Berthold En Petra :

He luitjes,

wat is de tijd snel gegaan zeg! bedankt voor weer een mooi verslag van jullie belevenissen!
    Wij bidden voor jullie dat jullie een goede reis mogen hebben en veilig weer thuis zullen komen!

kusjes van ons!

• 25 Oktober 2013 - 08:32

Nel Vroonhof:

Wat geweldig om te lezen dat zoveel jonge mensen iets voor een andere medemens doen.
    Verder lijkt het me ook erg gezellig.
    Liane, leuke foto van jou aan het water.
    Geniet nog van vandaag en goede reis weer terug.
    Groeten aan de buren van Piet Vroonhof. Nel

• 25 Oktober 2013 - 09:00

Ellen:

Hey Jim en de rest van de jonge en ouwelui! ;-)

Veel succes met inpakken en gedag zeggen vandaag. En Alvast weer een goeie en veilige reis terug!

En David.....van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!
    Hebben ze voor je gezongen vanmorgen?

Liefs Ellen en Noa