Regen, emoties en gevulde paprika’s - Reisverslag uit Miniş, Roemenië van Jeugd Brug - WaarBenJij.nu Regen, emoties en gevulde paprika’s - Reisverslag uit Miniş, Roemenië van Jeugd Brug - WaarBenJij.nu

Regen, emoties en gevulde paprika’s

Door: Dorianne en Jefrey

Blijf op de hoogte en volg Jeugd

19 Oktober 2015 | Roemenië, Miniş

Maandag, de eerste echte werkdag. Nadat iedereen zijn of haar ontbijt op had, hebben we ons verzameld in de kerk. Daar kregen we te horen in welke groepen we samen gingen zitten voor de stille tijd. Wat is het eigenlijk toch lekker dat half uurtje, even rustig met een groepje en praten met elkaar.

Na de stille tijd was het dan eindelijk tijd om de handen flink uit de mouwen te steken. Helaas dacht het weer daar anders over. Het heeft zowat de hele dag geregend, maar dat hield ons niet tegen. Sommigen zijn walnoten gaan rapen bij Pieter en Petra thuis, man, wat een klus. Je had net je handen geleegd, draait je om en ziet alleen nog maar meer liggen. Anderen hebben zich bezig gehouden met het elk jaar terugkerende hout hakken. Ook is de achterkant van het kerkgebouw weer geschuurd, deze kant kan wel weer een likje verf gebruiken. Daarnaast is er ook aan de achterkant een geul gegraven voor de waterleiding.
Dit keer zijn er weer mensen mee geweest met Pieter en Petra, voor huisbezoeken en voor het opknappen van huisjes. Zo hebben Eunice en Karin een mooie ervaring opgedaan toen zij met Petra mee waren op een huisbezoek. Jonathan, Dick, Bram en Jeffrey zijn naar een oudere man toe gegaan om zijn plafond op te knappen.

Jeffrey verteld: "Hallo ik ben Jeffrey, ik ben vandaag mee geweest met Jonathan en Dick om het plafond van een oudere man op te knappen. Het zag er erg slecht uit toen we er aankwamen, het dak zat vol met gaten en als het een beetje waaide of sneeuwde zat zijn hele huis er onder. Het huis zelf (als je het een huis kan noemen) zag er ook erg slecht uit, heel erg klein ik denk dat het z’n 3 bij 5 meter en daar moest hij eten, slapen en koken. Zijn dochters daarin tegen hadden het prima, ze woonde allebei bij hun vader maar keken niet eens naar binnen toen we bezig waren. Ze liepen meerdere keren langs maar elke keer keken ze weg. Toen we stroom nodig hadden voor de decoupeerzaag probeerde we het eerst in zijn stopcontact, die deed het niet goed. Toen we bij zijn dochter gingen vragen om stroom, schreeuwde ze erg hard in het Roemeens tegen mij. Haar vader, de oude man, zei dat ik moest doorlopen en dan weer erg snel moest vertrekken voordat ze helemaal boos werd. Toen we het dak af hadden was hij heel erg dankbaar. Toen we klaar waren moesten we nog een poosje wachten voordat Pieter ons weer kwam ophalen gingen we lunchen bij 1 van zijn dochters binnen (die er trouwens niet was) en was erg zorgzaam voor ons. We zaten in de keuken van zijn dochter die bijna 2 keer zo groot was als zijn huis. Er kwamen steeds 2 meisjes van rond de 6 heen en weer gelopen. Hij legde uit dat dat zijn kleinkinderen waren. Omdat ze telkens langs liepen bleef de deur open staan en we konden de woonkamer zien, er stond een grote tv, een laptop en een grote hoekbank. Ik vond het zo onvoorstelbaar dat ze gewoon niet om hun ouders geven dat is bij ons in Nederland zo veel anders. Toen kwam ook het moment dat we naar de wc moesten, de wc zag er nou niet zo heel fris uit. Het was een hokje met overal kieren en een plank waar de bril op lag, er lig in de bril een hele hoop met poep en plas, echt te naar om aan te zien. We werden opgehaald door Pieter, ik gaf de man een hand en hij mij een knuffel en zei: "God is met je", natuurlijk wel in het Roemeens maar Pieter vertaalde het voor me. Ik vond het heel raar om mee te maken maar ook heel mooi. Die man was zo blij dat we hem hielpen terwijl hij in zoveel ellende woont. Ik ben uitgepraat ik hoop dat jullie ook willen beseffen dat we het in Nederland ontzettend goed hebben."

Na een korte lunchpauze is iedereen verder gegaan met waar hij of zij mee bezig was. Lekker stampen in de modder. Geen zorgen, de weersvoorspellingen zien er goed uit. Voor zover het er nu uit ziet, is het alleen vandaag en morgenochtend regen. Daarna kunnen we weer knallen met alle activiteiten en mooi weer.

Als diner hadden we heerlijk gevulde paprika’s in een soort van soep. Het was weer smullen!

Bedankt voor de leuke reacties die er gegeven zijn! Mist u ons al in Nieuwkoop (en omgeving)?

• 19 Oktober 2015 - 19:00

Niek Kersloot:

heftig hoor mannen. Veel suc6 met het mooie werk.
    xxx

• 19 Oktober 2015 - 20:17

Daphne Hardeman:

Dag Toppers! Wat zijn jullie weer goed bezig! Nu ik dit lees verlang ik weer terug naar die geweldige tijd, twee jaar geleden. Heel veel succes en Gods zegen bij alles wat jullie doen. &Nog even speciaal de groetjes en een knuffel aan Anneloes:) Ik ben trots op je dat je ondanks de toetsweek mee bent gegaan; het gaat goed komen met jou!

Liefs,
    Daphne

• 19 Oktober 2015 - 20:36

Ruud O:

Jullie zijn goed bezig. Missen doen we jullie als kiespijn.
    Geniet van alles en elkaar. Volgens mij heb ik nu al spijt dat ik toch niet ben meegegaan.
    Maak er wat moois van. En de groeten aan iedereen.
    Groetjes Ruud Onderwater

• 19 Oktober 2015 - 20:43

Petra Fransen:

Wat een verhaal zeg Jeffrey!! Je hebt in zo"n korte tijd al heel wat meegemaakt!! En ik ben heel trots op je dat je mee bent gegaan!!Wij hebben het hier in Nederland zeker heel goed.. Jij hebt nu met eigen ogen gezien hoe anders het kan zijn.... Hopelijk kan je ons met al jouw ervaringen en verhalen die je nu opschrijft en straks vertelt als je terug bent helpen om ons in te laten zien hoe goed we het hier hebben en dat we daar best wel wat dankbaarder voor mogen zijn.. groetjes van Petra

• 19 Oktober 2015 - 20:47

Robert Kersloot:

Heftig Jef! Indrukwekkend om te lezen. We bidden jullie heel veel liefde toe, om te geven en te ontvangen!

• 19 Oktober 2015 - 21:02

Telle:

Wat een belevenis Jeffrey! Gaaf dat jullie die oude man zo goed konden helpen. Heel veel succes en nog mooie dagen met elkaar toppers!!

• 20 Oktober 2015 - 09:47

Ellen:

Super om de verslagen van wat jullie meemaken te lezen! Zo leuk geschreven Dorianne en heel indrukwekkend wat je hebt meegemaakt Jeffrey. Ik word nieuwsgierig naar nog meer verhalen. Wie weet zondag in de 'Ieder heeft iets dienst'?:) Maar zover is het natuurlijk nog lang niet; ik wens jullie nog een hele toffe tijd met elkaar en heel veel zegen. Dat jullie Gods liefde mogen ervaren en uitdelen!

• 20 Oktober 2015 - 10:27

André:

Hoi lieve mensen,
    wat is het bijzonder om via de indrukwekkende, mooi beschreven verhalen bij jullie "om een hoekje" te kunnen kijken. Ik zie dagelijks uit naar een nieuw verslag en geniet van jullie enthousiasme en doorzetting (regen). Naast alle indrukken die je opdoet wens ik jullie ook heel veel plezier met elkaar!
    Zorg goed voor elkaar en de mensen die op jullie pad komen.

• 20 Oktober 2015 - 11:57

Piet En Gerry:

Wat mooi om jullie verslagen en belevenissen te kunnen lezen,zo zijn we op afstand er toch bij betrokken,veel zegen op jullie's arbeid!!!
    We zien uit naar het volgende verslag,sterkte en hr groet voor allemaal.pietengerry.

• 20 Oktober 2015 - 19:46

Maarten En Carola:

Wat mooi om zo al jullie belevenissen te kunnen volgen. We volgen het ook hier met belangstelling.
    Wat een goed werk doen jullie daar ! En erg mooi verteld Jeffrey! (En jij ook natuurlijk Dorianne, we lezen met plezier)

Geniet er onwijs van, veel zegen en succes!

• 20 Oktober 2015 - 22:18

Rik En Anjo:

Leuk om te lezen wat jullie allemaal doen en mee maken. Nog een hele goede tijd en veel plezier met elkaar en werk se nog een paar dagen. Geniet er maar van. Groetjes