Acrobatiek, stroomstoringen en oliebollen - Reisverslag uit Miniş, Roemenië van Jeugd Brug - WaarBenJij.nu Acrobatiek, stroomstoringen en oliebollen - Reisverslag uit Miniş, Roemenië van Jeugd Brug - WaarBenJij.nu

Acrobatiek, stroomstoringen en oliebollen

Door: Dorianne, Jimmy, Marissa en Karin

Blijf op de hoogte en volg Jeugd

22 Oktober 2015 | Roemenië, Miniş

Even twee dagen in een blog proppen. Dit vanwege het feit dat de stroom in Roemenië het leuk vond om er even de hele dag uit te liggen…en mijn eigen energie dacht er precies hetzelfde over.

Wij zijn gisterochtend begonnen met stille tijd. We hebben besproken wat de bijbel zegt over vaderliefde. Ik heb echt ervaren dat dit een best gevoelig onderwerp was, wat ervoor zorgde dat er hele mooie gesprekken ontstonden. Door deze ochtenden leren wij als jongeren en volwassenen elkaar echt goed kennen en ontstaan er echt hele mooie vriendschappen. Ik heb ervaren dat, ondanks de lastige en vaak ook wel scherpe onderwerpen, deze momenten heel waardevol kunnen zijn.

Na de stille tijd verzamelden we ons in de kerk, waar de groepen werden gemaakt om op en buiten het terrein weer fantastisch werk te kunnen verrichten. Op het terrein waar wij de afgelopen week hebben mogen vertoeven is enorm veel werk verricht. We hebben een lantaarnpaal in de grond gezet, een dakgoot opgehangen en hebben het hele terrein gesnoeid. Ook zijn we getuige geweest van een prachtig staaltje Roemeense acrobatiek. Ik verbaas me telkens weer over de lenigheid en het feit dat deze mannen zonder angst de gekste klussen uitvoeren. Marissa mocht deze keer met Pieter mee, zij vertelt hier over: “Ik ben gister met Pieter eten rond wezen brengen, bij de mensen die het nodig hebben. We zijn bij een oude vrouw geweest, ze woonde samen met haar gehandicapte zoon en moesten rondkomen van alleen haar uitkering. De arbeidsinspectie vindt dat hij nog gezond genoeg is, waardoor hij geen recht heeft op een uitkering. Dit vond ik heel triest en deed mij beseffen dat het in Nederland allemaal een stuk beter is.”

Ondanks al deze mooie dingen hebben we onze kanjers: Ruben, Jeroen en Eunice moeten uitzwaaien. Wat heb ik toch weer van deze lieverds genoten de afgelopen dagen. Over twee jaar zien we je graag mee gaan in de bus Jeroen en dan gaat jouw favoriete reisgenoot ook weer mee. (Zoek zelf maar uit wie)

Gisteravond hadden we ook nog een aanbiddingsdienst. Rebekka heeft weer een prachtig lied gezongen en Pieter heeft het woord met ons gedeeld. Het is zeker bijzonder dat de dienst in twee talen wordt gehouden en sommige liederen in beide talen worden gezongen.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Paniekerig douchen, nog even je telefoon en laptop opladen.. want ja.. DE STROOM IS WEG! En het water is ook spontaan weg gestroomd.

Dus lekker stinkend en vol goede moed begonnen wij de dag in de welbekende groepjes. Het ging over vrij zijn. We hebben nagedacht over wat vrij zijn voor ons betekende en sommigen hebben gedeeld waar zij vrij van wilden zijn.

Na een kopje improvisatie koffie werden de handen weer uit de mouwen gestoken. Hout hakken, speeltoestel schuren en verven, noten rapen en een nieuw fundament aanbrengen bij een huisje wat bij één zuchtje té harde wind om zou liggen. Dit is een klus die van te voren nog niet op de lijst stond, maar hé in Roemenië kan je van alles verwachten. Een deeltje van de groep is hier naartoe gegaan om een geul te graven, hier wordt de nieuwe muur in geplaatst. Het jongetje wat daar woont, was ook op de kindermiddag. Hij was heel enthousiast en hielp mee met graven, onze jongens moesten wel een stuk of zes keer zeggen dat hij mocht stoppen. Er stond ook nog een andere grote klus te wachten, het brengen van meubels naar een kerk in aanbouw in Arad. Stoelen, tafels en kastjes werden in een vrachtwagen gezet en even later weer uitgeladen.

Tijdens het avondeten werd er luid gejuicht. De lampen begonnen te flikkeren! Hoera, er is weer stroom. En ja, we kunnen weer bloggen!! Onder het genot van de heerlijke kookkunsten vonden er weer allerlei gesprekken plaats. Het toetje leek wel nieuwjaar, we kregen een soort van oliebollen. Smullen!!

Een groot deel van de groep is nu aan het wandelen, in het donker. Liever zij dan ik, maar het is wel heel tof.

We gaan ons laatste nachtje slapen tegemoet, morgen vertrekken we rond een uurtje of 3 vanuit Minis. Jeroen zal u op de hoogte proberen te houden als wij onze 22 uur weer terug kachelen met de bus.

• 22 Oktober 2015 - 20:33

Ruben Quakkelaar:

hallo allemaal

jammer dat het stroom er vandaag af was.
    Maar verder klinkt het dat jullie het wel naar jullie zin hebben.
    ga zo door!

groetjes

Ruben Quakkelaar

• 22 Oktober 2015 - 20:43

Daniël Quakkelaar:

Hoi, Redders van Roemenië

ik vind het echt geweldig dat jullie zoveel goede dingen voor de mensen in Minis doen.
    En dat jullie Pieter en Petra zo veel helpen. (laat het volgende keer ook doorgaan want dan mag ik eindelijk mee).
    Maar ik hoop dat JULLIE het heel erg naar jullie zin hebben en veel plezier beleven, en ook hele mooie momenten met elkaar door zullen hebben.
    Ik vind het zo *****piep***** dat ik er niet ben!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Maar ik wens jullie nog een fijne paar dagen met elkaar toe.

Toedeloe,

Daniël Quakkelaar

• 22 Oktober 2015 - 20:59

André En Dorien De Bruin:

Hallo allemaal,

Wat ontzettend leuk om te lezen dat jullie met z`n allen zo goed bezig zijn.
    Mooi hoor, om de mensen daar te helpen.
    Wij zijn trots op jullie!!!!!
    Wij wensen jullie een helle goede terugreis en Gods zegen!!!!!

Tot zondag!!!!!!
    Liefs André en Dorien

• 22 Oktober 2015 - 21:08

Hendrik-Jan:

He toppers daar,

goed bezig met al dat werken enzo... geniet er nog heel even van en ik wens jullie een veilige terug reis toe! Ik zie er naar uit jullie allemaal weer te zien!

groeten Hendrik-Jan

• 22 Oktober 2015 - 21:30

Gerda:

Hallo iedereen,

Fijn voor jullie (en voor ons) dat de stroom het weer doet. Zo horen we weer iets van jullie!
    Dorianne, top dat je dit samen met de anderen zo leuk schrijft aan het thuisfront !
    Het is mooi om te lezen dat jullie zo'n goede tijd met elkaar hebben en iets mogen betekenen voor de mensen daar.
    Ik wens jullie voor morgen nog een goede dag toe en een veilige terugreis.
    Geniet er nog van!

Groetjes, Gerda de Haan

• 22 Oktober 2015 - 21:31

Albert En Ria:

Wat maken jullie veel mee met elkaar! Wij kijken naar jullie uit en zijn benieuwd naar al jullie verhalen! Slaap lekker en een hele voorspoedige terugreis toegewenst!

• 22 Oktober 2015 - 21:37

Alice Verkerk:

Hoi allemaal,

Weer erg leuk om te lezen wat jullie allemaal gedaan hebben.
    Jullie zijn fantastisch bezig!
    Nog een gezellige avond en voor morgenmiddag een goede reis terug gewenst.
    Groetjes ,
    de Verkerkjes

• 22 Oktober 2015 - 23:09

Gerry En Piet:

Geweldig,wat jullie aan klussen hebben gedaan,
    Pieter en Petra zullen jullie missen,maar ook dankbaar dat jullie
    geweest zijn!!! Wensen allen een goede reis naar Nieuwkoop,en hopen
    zondag meer te horen,Dorianne dank voor de blogs.!!

• 22 Oktober 2015 - 23:58

Ruud:

Geweldig om jullie ervaringen te lezen.
    Jullie wilden toch het dagelijks leven van Roemenen
    meemaken, dat kunnen jullie dus krijgen .... Zonder stroom en water en al
    En dan hebben jullie waarschijnlijk nog wel de warmte van de kachel en elkaar gehad.
    Ik denk dat onze lieve Vader jullie dat bespaart heeft.
    Geniet nog ff van elkaar en jullie belevenissen. Goeie reis !!!

• 23 Oktober 2015 - 00:07

Jeroen:

Hallo leuke mensen!

Wat is het heerlijk om toch nog een beetje mee te kunnen kijken met jullie, dus ik zat gisteren in spanning te wachten op de blog, maar er kwam maar niets! Maar ja, een stroomstoring kan je natuurlijk niet voorspellen... Toch had ik graag de paniek meegemaakt van de mensen die ineens niet konden douchen. (Er gaat toch niets boven leedvermaak :P)
    Maar vergeet niet dat het leukste onderdeel van de reis nog moet komen. De 22 uur in de bus! En ik zal voor jullie bidden dat jullie lekker lang bij de Roemeense grens worden vastgehouden, want dan kunnen jullie nog lekker lang van elkaar genieten. (Positief bekijken hè!)
    Hopelijk hebben er nog mensen als straf de bus moeten schoonmaken, want dan hebben Regina en ik het makkelijk als jullie terug komen. Zo niet, jullie hebben nog een dag...
    Maar heel veel plezier op jullie laatste dag. Geniet van de BBQ en ik zie er naar uit jullie a.s. zaterdag weer in Nieuwkoop te verwelkomen!

Groetjes Jeroen

• 23 Oktober 2015 - 00:23

Berthold En Petra:

He kanjers,

Wat een super manier van schrijven Dorianne!
    Echt !!!!! Je hebt talent!!! Door al die verhalen heen zie ik het gewoon voor me....verhalen van het af zien maar ook de mooie gave momenten die jullie delen!

Nog een hele fijne laatste dag enne.....
    Kom veilig thuis!!

Wij kijken naar jullie uit!
    Liefs van familie de Jong!

• 23 Oktober 2015 - 19:51

Petra Nagel:

Wat was het een geweldige tijd met elkaar en wat hebben jullie er fantasties doorheen geslagen.
    Donderdag de hele dag zonder stroom en water, wat jullie gelukkig van te voren al wisten.
    Ook de houtkachel kan dan niet gestookt worden omdat de pomp dan niet meer draait, anders krijg je brand.
    De regen en koude getrotseerd! Jullie zijn een voorbeeld geweest voor de Roemenen.
    God zal jullie zegenen en tot volgend jaar!
    Liefs en groetjes vanuit Minis România.