Ontbijten met cheeseburgers - Reisverslag uit Minişel, Roemenië van Jeugd Brug - WaarBenJij.nu Ontbijten met cheeseburgers - Reisverslag uit Minişel, Roemenië van Jeugd Brug - WaarBenJij.nu

Ontbijten met cheeseburgers

Door: Dorianne/Donja

Blijf op de hoogte en volg Jeugd

15 Oktober 2017 | Roemenië, Minişel

Vrijdag/Zaterdag:
Eindelijk een bericht vanuit Roemenië: WE ZIJN ER!
Wonder boven wonder zijn we netjes op tijd vertrokken uit Nieuwkoop. Kwart over vijf begonnen de wieltjes te rollen, Jonathan was intens blij. De busreis is goed verlopen, dit jaar zelfs (op 5 minuten langzaam rijden na) geen files. Stefan en Thomas waren een top catering-team, zij zorgden de hele rit dat iedereen een lekker kopje koffie of thee had. We zijn dankbaar dat Ko ons het eerste stuk op weg heeft gebracht.

In tegenstelling tot vorige jaren, is er dit jaar niet ontbeten in Oostenrijk. Aangezien we dit jaar zo snel over de weg heen vlogen (dat heb je natuurlijk met zo’n nieuwe top chauffeur, hé Kees!) , hebben we besloten elders een plek te zoeken voor het ontbijt. Dit bleek nog een hele zoektocht. Na twee keer de verkeerde afslag te hebben genomen, kwamen we toch bij een restaurant. Natuurlijk was dit de gouden drietand, beter bekend als: de MacDonalds. Iedereen blij! Een paar cheeseburgers, milkshakes en McEggs verder, raapten we iedereen weer bij elkaar en gingen we op weg naar de grens van Hongarije en Roemenië. De check bij de douane ging zeer soepel, even ID-kaarten checken en alles was goed. Om kwart voor drie (Nederlandse tijd) zetten we voet op het vertrouwde stukje Roemeense grond. Hier werden we verwelkomd met een heerlijke macaroni maaltijd en natuurlijk een niet te missen overheerlijk toetje. Rond zessen (Nederlandse tijd) voegden de laatste schaapjes zich ook bij de kudde. Donja, Jimmy en Anna hebben ook een goede reis gehad. Iedereen kroop lekker op tijd zijn bed in. Voor de ouders: dit was rond een uurtje of 11 (Roemeense tijd, dus in Nederland zou dat 10 uur zijn).

Zondag:
Pieter kwam op de valreep nog met de opmerking: ’Ohja, kunnen jullie de dienst even in elkaar draaien? Ik heb wel muzikanten..maar ja..geen zang. Moet lukken toch?’. Natuurlijk kunnen wij dat, we hebben Anco bij ons, dus de basis is er al. We hadden acht nummers uitgekozen, inclusief onze verrassing: een lied zingen in het Roemeens. Elise heeft dit met ons opgepakt tijdens de vormingsmiddag. Na wat mensen uit de kerk hier gesproken te hebben, kreeg ik complimenten terug dat de uitspraak zeer goed was. Bedankt Elise! (bewijs komt nog zodra we weer terug zijn haha.)
Uiteindelijk zijn er maar drie nummers van onze lijst gezongen en twee die de Roemenen (blijkbaar) al voorbereid hadden. Lekker flexibel allemaal hier. Nienke heeft het woord gesproken. Ze heeft een getuigenis gedeeld en daar ook uitleg over gegeven. Vertrouwen hebben in God. Dit was gebaseerd op Psalm 32:8-12. Ook riep Pieter mensen op om los te gaan laten en dat dit hét perfecte moment daarvoor was. Vertrouwen dat het goed komt, zodra je loslaat.

Nadat we de dienst met zijn allen afgesloten hadden, werd de hele zaal omgebouwd tot een grote eetkamer. Samen met de plaatselijke gemeente hebben we heerlijk geluncht, er was eten in overvloed. En man, wat smaakte het lekker! Er was zelfs genoeg voor in de avond.

Vanmiddag heeft het grootste gedeelte van de groep een mooie wandeling gemaakt door de bergen.
Nikita dacht dat het koud zou worden, dus die liep vrolijk in een lange broek en een dikke trui. Onderweg moest er ook nog gebukt worden voor paragliders, dit was dan wel op de top van de berg. Wederom zijn er natuurlijke souvenirs meegenomen en leuke herinneringen van voorheen gaande jaren naar boven gehaald. Het weer zit reuze mee hier, voor wie de zomer in Nederland gemist heeft..je kan het hier heerlijk over doen.

Ondertussen hebben Donja en ik alvast de blog zitten typen. Want ja, Nederlanders hebben hier een luxe probleem: er is geen wifi op elke vierkante centimeter. Dus typen kon alvast, maar geduld werd gevraagd tot dat Pieter weer thuis was.

Om kwart over zes (Nederlandse tijd) kwamen Evelien en Micha binnen wandelen, ook zij hebben een goede reis gehad. Ze konden gelijk aanschuiven bij het avondeten.

Daarna zijn we met de hele groep naar de kerkzaal gegaan om het kennismakingsspel te doen. Dit bestond uit: zonder te praten op lengte en daarna op leeftijd te gaan staan. In twee teams, één persoon van de ene naar de andere kant van de zaal brengen zonder deze aan te raken, of de vloer aan te raken. Het laatste spel bestond uit: op kenmerken raden bij welke persoon dit hoorde.
Al met al een groot succes dankzij de spelleiders Thies en Jimmy

Het is een heel verhaal geworden, maar nu zijn jullie wel weer up-to-date. We zien uit naar jullie reacties, dus schroom niet wat achter te laten onder deze blog. Dat draagt namelijk bij aan een goede sfeer hier ver van huis.

• 15 Oktober 2017 - 22:03

Ulrike:

Hoi allemaal,

Hehe, jullie hebben onze nieuwsgierigheid naar hoe het met jullie is, wel op de proef gesteld hoor.. Zo verwend zijn wij inderdaad hier, dat we eigenlijk gistermiddag al de 1e roemeense blog verwacht hadden. Pas later komt de gedachte boven, dat jullie daar maar geluk moeten hebben met de beschikbaarheid van internet en dat de reden v wachten kan zijn. Dit bevestigd door het feit, dat mensen, die altijd appen nu ineens sms-jes gaan sturen om te laten weten, dat ze bij P&P gearriveerd zijn.
    Mooi dat ook alle vogels veilig aangekomen zijn. Fijne tijd met elkaar.

• 15 Oktober 2017 - 22:25

Karin:

Hi allemaal... tof en dankbaar dat iedereen veilig aangekomen is.
    Wat een mooi verslag zeg!
    Zo te lezen hebben jullie het heel tof met elkaar, goed om te lezen... Waarom zijn wij niet verbaasd dat Nikiet het koud dacht te krijgen hahaha.
    Heel veel plezier met elkaar.. Be Blessed en eh een mega dikke knuffel voor ons kruimel ( lees Nikiet)

Marc & Karin

• 15 Oktober 2017 - 23:38

Petra Alderden:

Super leuk om te lezen.
    Goed nieuws dat jullie veilig zijn aagekomen! Toch een hele trip!
    Haha, ik wil jullie Roemeense lied wel eens horen ja. Beloofd is beloofd :)

Gaaf zeg, lekker wandelen door de bergen. Ik geniet vanachter mijn laptop mee.
    Hele goede tijd nog daar samen.
    En... loslaten..daar is het altijd een goed moment voor toch?? .... succes ;)

Groetjes Petra

• 16 Oktober 2017 - 00:00

Berthold En Petra En Kids :

He lieve luitjes ! Wat super fijn om te lezen dat jullie veilig aangekomen zijn! Wij genieten mee vanaf ons kikkerlandje . Wij wensen jullie een mooie tijd toe met kostbare momenten om te koesteren.
    Veel liefs van ons

• 16 Oktober 2017 - 00:05

Petra De Jong :

Enne.... mijn complimenten voor de gave stijl van beschrijven van jullie trip! Wauw

• 16 Oktober 2017 - 00:47

Rebekka:

Hoi lieve luitjes!

Tof om van jullie te horen!! Brings back memories!!
    Morgen aan het werk natuurlijk... Veel succes en zegen daar!
    You are blessed to be a blessing...

Dikke knuffel!
    Rebekka

• 16 Oktober 2017 - 06:35

Olaf&Simone:

Hoi allemaal,

Wat een prachtig verslag kunnen we lezen! Erg leuk! Goed om te lezen dat jullie het naar je zin hebben!
    Succes met klussen vandaag en geniet van elkaar en het mooie weer!!!

• 16 Oktober 2017 - 07:52

Alice :

Hoi allemaal ,
    Gaaf om jullie eerste verslag te lezen !
    Jullie een hele mooie tijd met elkaar en met alle anderen die jullie zullen ontmoeten.
    Suc6 met klussen.

• 16 Oktober 2017 - 08:55

Niek Kersloot:

Top dat iedereen veilig geland is.
    Werkse vandaag, veel plezier samen en goed insmeren hé.
    Wij zijn trots!

Hug, Niek (supersnel wifi & de bank voor mij alleen

• 16 Oktober 2017 - 09:17

Marjo, Marissa En Ester:

Fijn om te horen dat jullie veilig zijn aangekomen en het goed met elkaar hebben!
    Top te horen dat Stefan zo goed koffie en thee kan verzorgen, kan hij dat thuis ook wat vaker gaan doen!

Heel veel plezier!

• 17 Oktober 2017 - 19:35

Elise Bonvie:

Lieve mensen, wat een gezellige blog! Heerlijke verhalen allemaal, ik ga zo snel aan de rest beginnen. Enne: ik heb natuurlijk al een sneak preview gehad van de opnames van jullie lied... WAT ONT-ZET-TEND TOF!!!! Ik ben vre-se-lijk trots op jullie (én moest natuurlijk even janken, jullie kennen me, hihihi)!!! Goed gedaan! Geweldig tof om te zien (ik heb al tíg keer gekeken natuurlijk). En wat onwijs leuk om terug te horen dat jullie uitspraak zo goed was, wow...! :-)

Liefs,
    Elise